Barevnost na webu

Použití barev

Často se setkáváme s tím, že barvy jsou již dané. To když má firma jasnou korporátní identitu a celou barevnou strategii za nás vymyslel někdo jiný. Zde je potřeba pouze vybrat takový odstín barvy, který je na webu viditelný a výrazný. V případně k němu vybrat doplňkovou barvu pro hover efekty nebo akční tlačítka. Další variantou je, že firma nemá korporátní barvy, nějaká barva se jim „líbí“ a nebo nechávají výběr zcela na vás. Potom je dobré vědět co která barva znamená, případně vybrat takovou, která firmu odliší od konkurence. Stává se, že webdesigner vybere takovou barvu, která se líbí jemu a to je chyba. Takového člověka bych ani webdesignerem nenazývala. Důležité je vědět pro koho web navrhujeme a nenavrhovat ho pro sebe. Jsem zastáncem jednoduchého designu, který nechává vyniknout obsah. Grafické orgie v podobě spousty efektů, stínů a dalších prvků mě nebaví a myslím že nefungují. Je pro mě důležité aby se na web dalo koukat i po delším čase. To jednoduché designy splňují. Neokoukají se, nevyjdou z módy, plní svůj účel. Co se týká vybírání kombinace barev, existují určitá pravidla, způsoby, jak vybrat takové barvy, které k sobě budou sedět. Pracuje se v nich s kolem palety barev. Já používám nástroj od Adobe: Kuler. Hlavní ale je používat oči a třeba vyjít ze všech zaběhlých způsobů, pokud víte proč. Často taková volba přidá designu osobitost a výjimečnost.

Rozdělení a smysl barev

Je potřeba mít na mysli, že v každé zemi nebo kultuře se významy barev liší.

Teplé barvy  - základní

Červená

Vášeň, láska, hněv Budí v lidech aktivitu především tu fyzickou. Zvyšuje srdeční tep a zrychluje dýchání. Vzbuzuje emoce. Také je ale spojována s válkou nebo krví. Dalším významem je slovo Pozor. Červenou označujeme úkoly, které tzv. hoří. Červená kontrolka také nikdy nevěstí nic dobrého. Pro web je důležité, že červená přitahuje pozornost. Takzvaně ze stránek křičí. V některých případech může mít až negativní význam, a to když je tak výrazná, že má návštěvník webu pocit, že na něj příliš naléháte, nutíte ho někam kam on nechce. To souvisí s nadužíváním červené na akčních letácích, akčních cenovkách, akčních akcích… Pokud se rozhodnete červenou ještě zvýraznit černým podkladem dostanete se k významu touhy či vášně, a to především z mužského pohledu. Tato kombinace totiž připomíná adrenalin, rychlá auta nebo třeba laciný sex. To souvisí s častý spojením s peklem, čerty, chlípností a tedy zakázaným ovocem.

Žlutá

Štěstí, naděje, podvod Optimistická barva dodávající energii. Vybavíme si pod ní slunce, štěstí a zlaté mince. Podněcuje k vyššímu pracovnímu výkonu. Je spojována s chutí k jídlu. Pokud si vyberete žlutou pro váš web, dobře zvolte její odstín. Žlutý text na bílé či světlé ploše se z podsvícených obrazovek špatně čte. Stejný efekt má i bílý či světlý text na žlutém podkladu. Proto se žlutá hodí především jako doplňková barva, či barva pozadí. Černý či tmavě šedý text na žluté se čte dobře. Nedoporučuje se žlutou používat na akčních tlačítkách v e-shopech, to zejména proto že na ní nejvíce reagují lidé, kteří nemají v úmyslu si něco kupovat.

- doplňkové

 Oranžová

Energie, štěstí, vitalita Obecně velice optimistická barva. Rozjasňuje, přidává energii, povzbuzuje k životu, je spojována s přátelstvím nebo pohybem, proto také úzce souvisí outdoorem a lidmi kolem něho. Dále v nás evokuje podzimní barevnost. V tomto období se totiž listy v jednu chvíli zbarví do oranžova a dozrají dýně. Často se používá u akčních tlačítek, protože dokáže návštěvníky přinutit ke kliknutí. Přitahuje pozornost, ale ne tak silně jako červená.

Studené barvy – základní

Modrá

Klid, harmonie, důvěryhodnost, řád Modrá je obecně barvou harmonie a klidu. Vnímáme jí jako barvu nebe nebo vody, a to i přesto, že voda modrá není, ale ve vodních plochách jako jsou rybníky, či moře, se modrá odráží právě z nebe. Na webu je často spojována s IT službami. Důležitáý je odstín modré, světlé odstíny uklidňují, jasné odstíny osvěžují a tmavé odstíny přidávají důvěryhodnost, pevnost a řád. Proto si jí také jako korporátní barvu vybírá tolik bank. A proto jsme jí i my vybrali jako hlavní barvu pro redesign peníze.cz. Hlavní barvou webu peníze.cz je modrá a to hlavně z důvodu důvěryhodnosti a řádu, který je s financemi spojený. Sekundární barvy

- doplňkové

Zelená

Začátek, hojnost, přírodaZelená barva nám dává spoustu krásných odstínu, které vypadají na webu dobře a dávají mu osobitost. Obecně se o zelené barvě mluví jako o barvě, která dokáže udržet pozornost. Nejspíš proto, že naše oči jsou na odstíny zelené zvyklé z přírody, je pro nás proto přirozenou barvou. Zelená často symbolizuje nové začátky, a růst. To vysvětluje, že tato barva patří jaru, kdy začíná růst nová tráva a po bílé zimě se těšíme z odstínů čerstvé zelené víc kdy jindy. Některé odstíny hlavně ty světlé nám připomínají nemocniční prostředí, sterilitu, mají za úkol nás uklidnit.

Fialová

Kreativita, majestát (královská), bohatství, duchovnost Tato barva bývala kdysi vzácná a nosili ji na sobě pouze duchovní či příslušníci královského rodu. Proto je dodnes spojována s bohatstvím, majestátem a duchovními záležitostmi. Dnešní vnímání ale duchovnost fialové posunulo spíše k ezoterice. Dalším jejím významem je kreativita. Je spojením, důsledkem ženské a mužské síly (tedy modré a červené barvy). Také z tohoto důvod jsme si ji vybrali jako doplňkovou barvu pro redesign babywebu.cz.

Neutrální barvy

Černá

Tajemno, elegance, zlo Tato barva je spojená s elegancí a tajemnem. V západním světě bývá spojována se zlem a smrtí. Má tu sílu, že odráží význam jiných barev a sama se posouvá do pozadí. Je tzv. neutrální ale perfektně doplňuje. Černá barva je často využívána pro text, kvůli dobré čitelnosti, ale čím dál častěji se s ní setkáváme u hlavní navigace či patičky. Vypadá pěkně na velkých plochách a je výborná pro zvýraznění určité části webu. Černá jako barva pozadí dává vyniknout křiklavějším barvám a takovéto kombinace působí kreativně a moderně. Využití takového schématu bych viděla na stránkách určených mladým lidem, trendových, moderních či kreativního zaměření.

Bílá

Čistota, ryzost, ctnost Používá se především jako podkladová barva. Bílou nejvíce vnímáme v zimě, kdy napadne sníh a spoustu věcí zůstane pod ním schovaných. Vnímáme jí jako barvu čistoty, ctnosti a nevinnosti. To zejména proto, že jakákoli špína (neřest) je na bílé barvě hned vidět. Obecně je známo, že černý či tmavý text na bílém pozadí se lidem nejlépe čte. Také ostatní grafické prvky na bílém podkladu pěkně vyniknou. Navíc bílá barva jako podklad slouží návštěvníkům webu jako odpočinková zóna a lépe se jim zpracovávají informace, které právě četly. Dá se pracovat i s opačným rozložením barev, tedy tmavé pozadí a bílé texty či jiné grafické prvky. To vypadá pěkně pokud jsou bílé plochy velké. Dále se bílá barva požívá pro minimalistické weby, které přikládají důraz funkčnosti. Výjimkou není časté použití bílé barvy jako podkladu u webových portfolií designerů. Bílá barva dává vyniknout ostatním barvám. Je tedy dobré ji použít jako doplňkovou barvu.

Šedá

Špatná nálada, konzervativnost, formalita Šedá symbolizuje špatnou náladu, často také město (beton) nebo formální stránku, kdy je důležité nevyčnívat. V českém jazyce používáme přirovnání „šedá myš“. Šedou je dobré použít jako doplňkovou barvu či barvu pozadí. Pomocí ní zvýraznit jinou barvu. Tmavě šedá, může působit moderně a významem má blíž k černé. Elektronovinky.cz jsou laděné do šedé barvy a to do jejího tmavého i světlého odstínu. Mají za úkol zvýraznit a podpořit obsah. Odstín červené, oživuje pro někoho nudný svět součástek.

Hnědá

Příroda, zdravotní nezávadnost, spolehlivost Hnědá je spojená se zemí, hlínou a dřevem. Působí proto jako přirozená barva. Symbolizuje důvěryhodnost. Je zde ale rozdíl mezi důvěryhodnou modrou a hnědou. Hnědá totiž přiláká lidi orientované na klid domova, takové návštěvníky kteří nemají rádi změny, jsou staromódní a nevyjíždějí z vyjetých kolejí. Na webu se hnědá moc často nepoužívá, uvidíme ji spíše u pozadí. Hnědé designy, které jsem ale měla možnost vidět, vypadaly dobře.

Béžová (okrová)

Konzervativnost, zbožnost, mdlost, lidskost Béžová barva se chová podle toho s kterou barvou ji spojíte. Pokud k ní přidáte teplé barvy změní se na teplou a obráceně. Někdy je vnímána jako nudná barva. Také je spojená s člověkem a s lidskostí. To nejspíš kvůli barvě kůže, která je často béžovou znázorňována. Konzervativnost jako jeden z významů béžové přisuzuju její nerozhodnosti. Není jasné k čemu ji přiřadit, ohýbá se podle toho čím jí doplníte. Béžová je hlavní barvou našeho designu pro babyweb.cz. Teplotu jí zde přidává výrazná červená. Má zde úlohu lidskosti a přirozenosti.

Šampáňová (krémová)

Klid, Elegance, Ryzost Tato barva je velice jemná, spojována je s elegancí. Obecně ale tato barva zjemňuje. Není tak ostrá jako bílá a proto je něžnější ve vztahu k ostatním barvám. I pro ní platí , že v závislosti na jiných barvách mění svojí teplotu. Dala by se také hezky využít pro odpočinkovou zónu, klidnější designy nebo designy s nádechem historie. Při výběru barev na web je dobré znát jejich význam a vědět jak který odstín na lidi působí.

Naďa Ryšánková

This entry was posted in Blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.